داماد ترامپ شاه کلید رسوایی «راشاگیت»

گروه بین‌الملل، علی ودایع: رسوایی «راشاگیت» در واشنگتن به آرامی‌در حال طبخ است. موج خبرهای جنجالی ارتباط نامتعارف «دونالدترامپ» با کرملین در زمان انتخابات الکترال 2016 همانند دلفین می‌آید و می‌رود تا ضربه نهایی وارد شود.«جیمزکومی» مدیر اخراجی اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در واکنش به اخباری مبنی بر اینکه «مایکل فلین» به دروغگویی به این نهاد اقرار کرده است، گفت «عدالت» در حال پیروزی است.
به گزارش دویچه وله،«مایکل فلین»  مشاور پیشین دونالد ترامپ در امور امنیت ملی در برابر دادستانی ایالات متحده اعتراف کرد که در مورد ارتباطات خود با دولت روسیه «در چند مورد» به مأموران پلیس فدرال (FBI) دروغ گفته دانست.
دادستانی کل امریکا از پایان ماه اکتبر مشغول تشکیل پرونده‌ای‌است برای تحقیق و رسیدگی به رابطه احتمالی اطرافیان دونالد ترامپ با مقام‌های روسیه. به نظر دادستانی کل در جریان کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ میان برخی از اطرافیان او «تماس‌هایی پنهانی و غیرقانونی» با مقام‌ها و مأموران روسی برقرار شده است.از جمله گفته می‌شود که در دسامبر ۲۰۱۶ تنها چند هفته پیش از آغاز رسمی‌زمامداری ترامپ به‌عنوان رئیس جمهور ایالات‌متحده، مایکل فلین با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن، تماس تلفنی داشته است.
شبکه تلویزیونی آمریکایی «ان‌بی‌سی» (NBC) نیز گزارش داد که جارد کوشنر، فلین را به تماس با دولت روسیه ترغیب کرده است. به دنبال شهادت آقای فلین، اکنون سئوال‌هایی در باره نقش احتمالی داماد آقای ترامپ در این قضیه مطرح شده است.


کوشنر ۳۶ ساله پس از پیروزی دونالد ترامپ به کاخ سفید راه یافت و هم‌اکنون یکی از مشاوران ارشد رئیس جمهور آمریکاست. وظیفه اصلی او اجرای پروژه «اصلاحات دولت»، بازبینی روابط آمریکا با چین و برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها اعلام شده است.پایگاه اینترنتی «برایت‌بارت» نوشت، حضور ایوانکا ترامپ و همسرش جارد کوشنر در مقام مشاوران دونالد ترامپ در کاخ سفید «یکی از مخرب‌ترین تصمیمات» رئیس جمهور بوده است.
پیش‌دستی ژنرال
قرار بود که فلین در دادگاه در مورد ارتباطات خود با سفارت روسیه در دوران مبارزات انتخاباتی سال گذشته بازجویی شود، اما او دست پیش گرفت و یک روز زودتر اقرار کرد که در این زمینه به «اف بی آی» دروغ گفته است.
به نظر دادستانی هدف مایکل فلین از تماس‌های خود با روسیه تقویت موضع ترامپ در کارزار انتخاباتی بوده است.در کیفرخواست دادستانی آمده است که آقای فلین درباره این تماس تلفنی «اظهاراتی نادرست، ساختگی و نیرنگ‌آمیز» بیان کرده است.
کاخ سفید بی‌درنگ به اعترافات فلین واکنش نشان داد و گفت: «به خاطر چنین اظهاراتی بود که آقای فلین در ماه فوریه از سمت خود برکنار شد». در بیانیه کاخ سفید، برای تبرئه دونالد ترامپ از اظهارات مشاور امنیتی پیشین او، آمده است: «این اظهارات تنها به خود آقای فلین برمی‌گردد و به کس دیگری مربوط نمی‌شود».
دونالد ترامپ در پاسخ به پرسشی درباره مداخله روسیه در رقابت‌های سال گذشته ریاست جمهوری آمریکا تاکید کرده است که به نهادهای اطلاعاتی آمریکا اعتماد دارد. وی اظهارات ولادیمیر پوتین مبنی بر عدم دخالت روسیه در این انتخابات را نیز باورپذیر توصیف کرده است.
اتهامات سنگین آقاداماد
پیش‌تر نیز در باره‌ دخالت مستقیم جارد کوشنر در این جریان خبرهایی منشتر شده بود اما نقش او در ایجاد ارتباط با سفیر روسیه مشخص نبود.در ماه مارس رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که داماد و مشاور رئیس جمهور همراه فلین دست‌کم یک بار با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در ایالات متحده ملاقات کرده است.
دادستان نقل کرد که مایکل فلین با «سرگئی کیسلیاک»، سفیر روسیه، درباره دو موضوع گفت‌وگو کرده است: تحریم‌های دولت اوباما علیه حکومت ولادیمیر پوتین و رای‌گیری در سازمان ملل علیه دولت اسرائیل.
این در حالی است که در آن زمان دونالد ترامپ هنوز رسماً به عنوان رئیس جمهور آمریکا کار خود را آغاز نکرده بود و طبق قانون و سنت سیاسی آمریکا حق نداشت در سیاست‌های دولت مستقر دخالت کند.
به گفته دادستان در دادگاه، یک مقام ارشد نزدیک به ترامپ که اکنون گفته می‌شود جارد کوشنر بوده دست‌کم در یک مورد یعنی درباره رای‌گیری درباره اسرائیل از فلین خواسته است که با روسیه و دیگر دولت‌های خارجی رای‌دهنده تماس بگیرد تا شاید رای آنها به نفع اسرائیل تغییر کند.
خبرگزاری رویترز می‌گوید که وکیل کوشنر روز جمعه به تماس‌ها برای اظهار نظر در این زمینه جواب نداده است. این خبرگزاری همچنین گزارش می‌دهد که در حال حاضر تیم «رابرت مولر»، بازرس ویژه، در حال تحقیق درباره این احتمال است «که آیا اعضای تیم انتخاباتی ترامپ در ازای دریافت پول یا به دلیل نقطه‌ضعفی که در دست روس‌ها داشتند تلاش کردند از شدت تحریم‌های روسیه بکاهند یا خیر.»
دعوای انتخاباتی اوباما 
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در دی‌ماه سال ۹۵ در حالی که کمتر از یک ماه به پایان کارش مانده بود دستور اخراج ۳۵ دیپلمات روس را از آمریکا صادر کرده و دو سازمان اطلاعاتی روسیه را نیز مورد تحریم قرار داد.
در آن زمان نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و بر همین اساس دولت باراک اوباما ولادیمیر پوتین را متهم می‌کردند که شخصاً تلاش‌ها برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ از جمله حملات سایبری علیه دموکرات‌ها را هدایت کرده است. با این حال یک روز بعد و برخلاف گزارش‌های اولیه، پوتین اعلام کرد که تصمیم به عدم مقابله به مثل گرفته و خواهد نشست تا ببیند دونالد ترامپ چه رفتاری با روسیه خواهد داشت، تصمیمی‌که باعث تعجب کارشناسان و رسانه‌ها شد.
مایکل فلین در آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ تنها ۲۴ روز در مقام مشاور امنیت ملی خدمت کرد و سپس از این مقام برکنار شد. دلیل استعفای آقای فلین آن زمان چنین اعلام شد که درباره تماس‌های خود با مقامات روسیه واقعیت را به مایک پنس معاون اول رئیس جمهور آمریکا نگفته است.
فلین نخستین فرد در دولت ترامپ بود که از سوی رابرت مولر، بازرس ویژه و مسئول تحقیق درباره ادعای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا مورد بازجویی قرار گرفته است.